Det Kongelige Teater
Børsen
Carlsbergs heste
Christiansborgs tårn med flag
Gardehusarregimentet til hest
Gefionspringvandet
Den Kongelige Livgarde på Rosenborg
Frederiksholms Kanal
Lurblæserne ved rådhuset

dkt saul2

Saul er nok den bedste opera, Händel aldrig skrev. På titelbladet kaldte han det et oratorium, men værket har alt, hvad man kan forvente af en sprudlende barokopera. Händel har i Saul sat musik til den gammeltestamentlige fortælling om Saul, der bliver så misundelig på den unge David, at han krakelerer og som en anden kong Lear ender i et vanvid af shakespeareske dimensioner.

Stjerneinstruktøren bag Det Kongelige Teaters populære opsætninger af Tryllefløjten og Carmen, Barrie Kosky, har skabt iscenesættelsen, der byder på masser af dans og kostumer med wow-effekter tilsat spektakulære scenebilleder og et helt scenegulv dækket af flakkende stearinlys.

Händels store oratorier er i bund og grund opera. De er så dramatiske og fulde af ekstraordinær følelsesmæssig spændvidde, og som instruktør er det en udsøgt fornøjelse at arbejde med disse oratorier. Det er fantastisk musik, det er fantastiske karakterer. Saul er fuld af både rørende, smukke, sjove, groteske og fortvivlende tragiske scener. Jeg tror, at publikum vil få en følelsesmæssig rutchetur, og det, synes jeg, er netop det, du skal have haft, når du har været i Operaen,” fortæller Barrie Kosky.

Saul synges af den engelske basbaryton Christopher Purves, der også sang rollen ved førsteopførelsen af denne opsætning på Glyndebourne, og David af den danske kontratenor Morten Grove Frandsen. De øvrige medvirkende er Clara Cecilie Thomsen, Mirjam Mesak, Benjamin Hulett, Thomas Cilluffo og Michael Kristensen.

Barokorkestret Concerto Copenhagen akkompagnerer på originalinstrumenter under ledelse af orkestrets faste dirigent Lars Ulrik Mortensen, der er specialist i tidlig musik.

Saul | Premiere Operaen, Store Scene | 20/03 - 05/04 2024

Saul er er en Glyndebourne-produktion.
Samarbejdet med Concerto Copenhagen er muligt takket være en donation fra Augustinus Fonden.

Photo: Bill Cooper  og tekst: DKT