Det Kongelige Teater
Børsen
Carlsbergs heste
Christiansborgs tårn med flag
Gardehusarregimentet til hest
Gefionspringvandet
Den Kongelige Livgarde på Rosenborg
Frederiksholms Kanal
Lurblæserne ved rådhuset

havnetunnel1NORD-SYD TRAFIKKEN GENNEM KØBENHAVN KAN LETTES
Vejdirektoratet har lavet en forundersøgelse af mulig-heden for at etablere en østlig ringvej, der vil kunne fjerne noget af den gennemkørende trafik, som især belaster området omkring Kgs. Nytorv, Holmens Kanal og Nørre Søgade.
Østre Ringvej skulle placeres i en sænketunnel uden om centrum. Danmark har stor erfaring med at bygge sæn-ketunneler, bl.a. arbejdes der i øjeblikket på anlæggelse af en ny fabrik på Lolland, der skal producere tunnel-elementer til Femern Bælt-forbindelsen. Fabrikken vil også kunne fremstille elementerne til en østre ringvej i København.

Mindre trafik igennem centrum af København vil give mulighed for at indrette veje og pladser, så der bliver bedre plads til grønne anlæg og bløde trafikanter. Og mindre forurening i byen.

En Østlig Ringvej vil være et alternativ til at køre gennem den centrale del af København.

Alternativ til gennemkørsel

I dag er Københavns indre by præget af en del gennemkørende trafik mellem områderne nord for centrum og områder syd for. Det gælder eksempelvis over Kongens Nytorv, som i dag indgår i det overordnede vejnet rundt om København som en del af Ring 2. En Østlig Ringvej vil fjerne noget af den gennemkørende trafik ved at føre trafikken uden om i en tunnel og dermed være med til at få biler ud af byen.

Mindre trafik giver nye muligheder

Ved at fjerne trafik fra byrummet i den centrale del af København kan pladser og veje indrettes anderledes. Illustrationerne er hentet fra Vejdirektoratets forundersøgelse af en Østlig Ringvej og viser, hvordan man eksempelvis kunne indrette Holmens Kanal ved Kongens Nytorv og Nørre Søgade langs søerne anderledes, hvis der var mindre trafik.

Verdensmestre i sænketunneler

Danmark har stor erfaring med sænketunneler og kan næsten siges at være verdensmestre inden for feltet. Netop nu er man efter en særdeles grundig proces og miljøgodkendelse i både Tyskland og Danmark ved at anlægge en 18 kilometer lang sænketunnel mellem Danmark og Tyskland, som bliver verdens længste sænketunnel.

Dermed bygger man videre på gode erfaringer med sænketunneler, som man har fået fra Øresundsforbindelsen, hvor en bro er kombineret med verdens for tiden næstlængste sænketunnel.

Kæmpe elementfabrik under opførsel

Elementerne til Femern Bælt-forbindelsen og en evt. kommende havnetunnel produceres på en helt ny fabrik, der er ved at blive anlagt på Lolland. Fabrikken, der fylder over 1 million kvadratmeter, bliver blandt de største af sin slags og vil producere i alt 89 tunnelelementer til Femern Bælt-forbindelsen.

I slutningen af januar afviklede vi et inspirationsmøde om området ved Kastrup Gammel Havn sammen med Tårnby Kommune.

På mødet havde vi inviteret borgere fra nærområdet og andre brugere til at komme med input til, hvilke ønsker, der er til udformning af området ved Kastrup Gammel Havn, såfremt det bliver besluttet at anlægge en Østlig Ringvej og/eller en stormflodssikring.

Vi vil gerne takke for et stort engagement og for mange, gode idéer. Både dem, der blev præsenteret på mødet og dem, vi har modtaget efterfølgende.

Tekst og foto: Vejdirektoratet