Det Kongelige Teater
Børsen
Carlsbergs heste
Christiansborgs tårn med flag
Gardehusarregimentet til hest
Gefionspringvandet
Den Kongelige Livgarde på Rosenborg
Frederiksholms Kanal
Lurblæserne ved rådhuset

niko k nov23 1

I en omfattende installation forvandler den multidisciplinære kunstner Lydia Östberg Diakité projektrummet Platform til et sanseligt og himmelkritisk rum i samarbejde med kurator Awa Konaté. Udstillingen, der bærer titlen Heaven is overrated, kan opleves fra 27. oktober i Nikolaj Kunsthal.

Lydia Östberg Diakité er en kunstner, der arbejder på tværs af performance, video, tekst og koreografi - ofte kombineret i installatoriske og performative formater. Med sin praksis formidler Lydia Östberg Diakité komplekse, spekulative fortællinger om temaer såsom identitet, magt, arv, populærkulturelle referencer og performative gestus.

Heaven is overrateder titlen på Lydia Östberg Diakités nye værk, der arbejder med himlen som et liminalt rum eller venteværelse. Værket problematiserer det kristne løfte om himmeriget gennem forvrængede referencer til ikonografien. I det nye værk arbejder Lydia Östberg Diakité med fænomenet “religious trauma syndrome” og reflekterer over himlen som et klaustrofobisk og ultimativt psykotisk sted. Her får gospelens budskaber pludselig en anden betydning: “Hold on just a little while longer, everything will be alright”.

Heaven is overrateder skabt af Lydia Östberg Diakité i samarbejde med Awa Konaté.

Udstillingen er blevet til med støtte fra Statens Kunstfond og HAUT residency. Udstillingsrummet Platform er realiseret med support fra Det Obelske Familiefond. Se det samlede program for Platform 2023.

Heaven is overrated kan opleves fra 27. oktober til 3. december.

niko k nov23 3

Lydia Östberg Diakité. Credit_Meleat Fredriksson

Kort om kunstner Lydia Östberg Diakité
Lydia Östberg Diakité er en kunstner, der arbejder på tværs af performance, video, tekst og koreografi - ofte kombineret i installatoriske og performative formater. Med sin praksis formidler Lydia Östberg Diakité komplekse spekulative fortællinger om temaer såsom identitet, magt, arv, populærkulturelle referencer og performative gestus.

Tekst: Nikolaj Kunsthal