Det Kongelige Teater
Børsen
Carlsbergs heste
Christiansborgs tårn med flag
Gardehusarregimentet til hest
Gefionspringvandet
Den Kongelige Livgarde på Rosenborg
Frederiksholms Kanal
Lurblæserne ved rådhuset

Finn Grabowsky

Tekst: Connie Christensen-Foto: Henrik Ploug

I 2006 holdt direktøren for Skagen Museum, Annette Johansen,  åbningstalen på Finn Grabowskis udstilling SUR-REALISTISK REALISME på Strandgalleriet i Skagen, hvor hun sammenlignede Finn Grabowskis kunst med store amerikanske og tyske navne, men med bemærkning om, at Finn  Grabowski har sin egen stil og dyrker sin egen finurlige motivverden.

Stilen er ikke rendyrket surrealisme og heller ikke rendyrket realisme. Der er altid et strejf af noget absurd, noget humoristisk og noget, der ikke passer ind.
Leg med ord og billeder er en drivkraft for Finn Grabowski. Malerier og ord hører sammen, derfor har malerierne altid en tankevækkende og meningsfuld titel, som føjer yderligere en spændende dimension til maleriet. Finn Grabowski citerer Pablo Picasso: ”Et billede lever kun for den, der betragter det”  - det står altså betragteren frit for at tænke sine egne tanker og føre inspirationen videre ad egne veje. Det er netop karakteristisk for Finn Grabowskis malerier, at de er fortællende, man får lyst til at digte videre på dem.
Her fortæller Finn Grabowski selv lidt om maleriets betydning for hans liv:
”Efter gymnasietiden drømte jeg om at komme ind på Arkitektskolen. For at blive arkitekt skal man kunne tegne og helst også male. Dengang var der over 800, der søgte ind om året, og kun 80 kom ind. Arkitektskolen lå på Charlottenborg , hvor også malerne og billedhuggerne holdt til. En del af vores undervisning i frihånds-, perspektiv- og croquistegning foregik sammen med malerne eller billedhuggerne. På den måde fik jeg indsigt i den professionelle side af kunsten, og det var min indgang til malerkunsten.  Arkitekt blev jeg, men jeg fastholdt min kærlighed til maleriet sideløbende med mit arbejde som arkitekt MAA.  Siden 2003 har jeg næsten udelukkende koncentreret mig om billedkunsten.
For nogle år siden traf jeg Alice Helleland i Skt. Petersborg. Hun var dengang direktør for Statens Museum for Kunst. Jeg viste hende nogle kataloger med fotos af mine malerier og forklarede, at jeg havde malet i en særlig stil, som jeg havde døbt DEN SUR-REALISTISKE REALISME.  En sådan isme havde hun aldrig hørt om, så hun erklærede, at det måtte være min opfindelse. Denne isme definerer jeg således: måden, hvorpå jeg sammenstiller forskellige del-elementer på en uventet måde, hvorved det surreelle opstår.
Jeg har også en anden isme, nemlig de ARKITEKTONISKE ABSTRAKTIONER, hvor jeg tager arkitektoniske motiver under kunstnerisk behandling.
Jeg lader mig inspirere af mange forskellige ting og vil gerne have forandring. Jeg bryder mig ikke om f.eks. at stå og male birketræer i 4 år i træk. Nogle malere har svært ved at komme i gang og få noget sat på lærredet, men det problem har jeg slet ikke, tværtimod har jeg så mange ideer, at tiden ikke rækker til at realisere dem alle. Retfærdigvis er det vel heller ikke alle ideerne, der skal udføres.
Jeg står ikke ude i naturen i regn og blæst med mit staffeli.  Jeg tager ud med mit kamera og tager billeder. Når jeg kommer hjem i mit atelier, tegner jeg fotografiet op på mit lærred og begynder at male. Som arkitekt er jeg vant til at visualisere mine tanker, og det er de færdigheder, jeg udnytter, når jeg tegner mine motiver op på et lærred. Perspektivtegning er et af arkitektens vigtigste redskaber, og jeg har jo lært det på den gammeldags facon. I dag bruger man computer til det.
Jeg bruger alle regnbuens farver, fordi jeg holder meget af farver. Men kunsten er at bruge farverne rigtigt. Det er ikke bare at tage et par farver, man synes er pæne, og sætte dem sammen. Jeg håber, de, der ser på mine malerier, synes om den måde, jeg sætter farverne sammen på.
Den kvikke iagttager vil nok bemærke, at jeg i mine nyeste malerier kombinerer mine to ISMER, og at jeg oftere og oftere lader mennesker indgå i mine motiver, mennesker som med deres gestik, ansigtsudtryk og andre personlige træk er en uudtømmelig motivkilde for mig.”
Grabowski er særlig aktuel nu, hvor han udstiller på Galerie Helth i Sofiegade 4 på Christianshavn, og i FORUM på ART COPENHAGEN udstiller Galerie Helth på Stand 112 på Balkonen en række af hans meget spændende malerier.