Det Kongelige Teater
Børsen
Carlsbergs heste
Christiansborgs tårn med flag
Gardehusarregimentet til hest
Gefionspringvandet
Den Kongelige Livgarde på Rosenborg
Frederiksholms Kanal
Lurblæserne ved rådhuset

cykelbetjent1

Tekst: Connie Christensen - Foto Henrik Ploug
I lighed med Paris, Amsterdam og andre eupæiske storbyer, hvor cykelbetjente patruljerer med succes, har Københavns politi i begyndelsen af april måned indsat en cykelpatrulje.

Vi har været på gaden og spurgt politiassistent Kim Vinholdt, leder af lokalpolitiet City-Vesterbro og cykelpatruljen, om de foreløbige erfaringer.

Cykelpatruljen er ny i København, i hvert fald i den form, vi ser nu. Har der tidligere været cyklende betjente?

”Ja, for år tilbage var der cyklende politi både i København og i resten af landet. Der kører også enkelte steder rundt omkring betjente på cykel, men det er ikke struktureret, sådan som vi nu har fået gjort det. Vi har fået en fast cykelpatrulje, som ikke skal lave andet. Den består af 2 mand, som skal ud 1 gang i døgnet, dvs. at der er en cykelvagt i 8 timer af hvert af årets 365 døgn. Der kan selvfølgelig være dage, hvor der ligger ½ m sne eller andre forhindringer, så må vi finde ud af noget andet, men udgangs­punktet er, at vi kører patrulje på cykel 365 dage om året.”
cykelbetjent4

Hvad er det, I som cykelpatrulje kan gøre bedre end andre patruljeformer?

”Vi skal foretage alt politiarbejde, og fordelen ved at foretage politiarbejde fra cyklen er dels, at vi har lettere ved at komme i dialog med borgerne, end når vi sidder bag en bildør, dels er vi med til at skabe mere tryghed for borgerne, når vi er så synlige i gadebilledet, navnlig når vi dækker områder mere massivt, som vi f.eks. gør i øjeblikket på Vesterbro og i Indre By, altså station Citys område. Det er her, vi arbejder i prøveperioden. Det er også en fordel at være på cykel her, hvor der er snævre gader og mange mennesker, vi kan nemt og hurtigt komme rundt i forhold til patruljevognen eller en gående betjent.”

Har I noget specielt sikkerhedsudstyr?

”Nej, vi er stort set klædt på som en ganske almindelig betjent hvad angår pistol, stav, peberspray, håndjern, radio osv. Den eneste forskel er, at vi har rigtigt cykeltøj og cykelhjelm. Vi mener ikke, der er behov for specielt sikkerhedsudstyr derudover, for cyklen er jo en slags folkesport i Danmark. Når man har lært at kravle og gå, lærer man at cykle, og vi forventer ikke, at folk tumler rundt. Betjentene får ikke nogen specialuddannelse, men de skal køre forsigtigt og passe på sig selv. De skal ikke tage chancer, for deres sikkerhed er vigtigere for os, end at der bliver noteret en ekstra gang i bogen.”
cykelbetjent5

Er der nogle specielle forseelser, som cykelbetjentene forventes at være ekstra gode til at tage sig af, f.eks. deres medcyklisters ofte kritisable kørsel?

”Jeg tror, mange vil give mig ret i, at de cyklister, der kører rundt i Indre By, kunne trænge til noget opdragelse, og det vil vi meget gerne være behjælpelige med. Det er jo meget nærliggende, at cykler ”napper” cykler. Men vi koncentrerer os om hele spekteret, som f.eks. også omfatter trick­spillerne, som står med 3 tændstikæsker og en kugle og forsøger at snyde folk til at betale dem 100 kr for at gætte, hvor kuglen er. Kuglen er der aldrig, den har de fjernet, så folk kommer altid af med 100 kr. Dem stresser vi i øjeblikket, og det er faktisk på de 20 dage, vi har været i gang, lykkedes os at få dem fjernet fra området Burger King til Ny/Gl. Torv. Nu er de rykket ned til området ved Søstrene Greene, fordi de tror, det er bedre at stå der. Vi har også hørt dem udtale, at det er irriterende med alt det politi, der kommer på Strøget, specielt med cykelpatruljen, men vi fortsætter med at stresse dem, til de når landegrænsen, vi skal have stoppet det snyd og bedrag.
cykelbetjent7
Kim Vinholdt der tidligere har været leder for cykelpatruljen.

I Indre By arbejder vi også med at få fjernet alle de tiggere, som efter min opfattelse kommer til landet kun for at tigge. Jeg vil gerne opfordre til, at man undlader at give dem noget, for det er en organiseret industri. Disse ”tiggere” bliver kørt herop i store busser kun med det formål at appellere til folks gode hjerte, når de sidder der med det tomme plastikkrus og ser sølle ud. Men hvis folk ved, at det er en organiseret industri, og ikke giver tiggerne noget, tror jeg hurtigt, de finder andre steder at forsøge sig.

Ellers tager vi os af alt forekommende. Vi har taget en spritbilist, og forleden blev vi sendt til et røveri, hvor vi var første patrulje på stedet og tog 2 af gerningsmændene på fersk gerning, de sidder nu bag tremmer, varetægtsfængslet i 4 uger. Vi har også taget nogle hash-sager på Israels Plads.”

Hvor længe skal I være på prøve?

”Prøveperioden er 1 år. Når det år er gået, skal det så vurderes. Men jeg kan sige, at den erfaring, man har f.eks. fra Oslo, hvorfra vi har hentet konceptet, udelukkende er god. Oslo har haft det i en årrække og har kun positive erfaringer. F.eks. i USA har man cykelbetjente overalt.”