den fr aug22 1

Kirsten Ortwed, Rosemarie Trockel og Lawrence Weiner “formulerer sig i forskellige skalaer og tider og abstraktioner og bogstaveligheder, der ved første øjekast er langt fra hinanden, men jo længere man kigger, jo mere samles de.”

Gogo kan opleves på Den Frie frem til d. 14. august.

Flydende mexikansk onyx, digitalt manipulerede fotomontager og sætninger hvor subjekter er erstattet af handlinger sammenfiltres i denne udstilling med tre berømte og internationalt anerkendte kunstnere –

Kirsten Ortwed, Rosemarie Trockel og Lawrence Weiner – som på hver sin måde har medvirket til at definere, hvad vi forstår ved samtidskunst.

Udstillingen Gogo er den anden i udstillingsserien Valgslægtskaber, der undersøger forbindelser mellem kunstnere på tværs af tid, sted og medier. Den Frie Udstillingsbygning har inviteret skulptøren Kirsten Ortwed, som præsenterer et stort udvalg af sine værker fra 1990 til i dag med hovedvægt på skulpturer og installationer fra de seneste år. Ortwed har også inddraget den tyske kunstner Rosemarie Trockel og den amerikanske kunstner Lawrence Weiner, som hun begge har kendt og arbejdet med i flere årtier. Rosemarie Trockel vil på udstillingen vise nye værker, herunder to store fotoinstallationer fra 2019 og 2021. Lawrence Weiner (som døde under udstillingsforberedelserne i december 2021) deltager med seks monumentale tekst-skulpturer, lavet mellem 1988 og 2012, udformet specifikt til Den Frie Udstillingsbygnings kantede arkitektur. Det er tilsammen blevet en udstilling og en kunstnerisk samtale, der kredser om grænsen mellem fysik og metafysik, om det almene og det obskure.

den fr aug22 2

Kirsten Ortwed er en højt respekteret skulptør, der i årtier har været med til at forme dansk og international samtidskunst. Ortwed flyttede i 2020 tilbage til Danmark efter længe at have boet og arbejdet i udlandet. Fra 1982 og frem boede hun i Køln og var aktiv på kunstscenen dér, som en blandt få kvindelige skulptører. Fra 1997, efter at have repræsenteret Danmark på Venedig Biennalen samme år, bosatte hun sig i Pietrasanta i det nordlige Toskana. Ortwed har fra dengang til i dag med stor konsekvens og nysgerrighed arbejdet med udvidelse af skulpturgenren. Informeret af bevægelser som minimalisme, konceptkunst og arte povera favner hendes værker både industrielle, geologiske og organiske materialer, og altid med en særlig opmærksomhed på proces og transformation.