den fr bygning

Das Unheimliche - Janaina Tschäpe og Ursula Reuter Christiansen
Apokalyptiske landskaber, voldsomme mutationer, stærke identiteter og dragende portrætter – det er kraftfulde værker der præsenteres på Den Frie, når Janaina Tschäpe og Ursula Reuter Christiansen sætter hinanden stævne i udstillingen Das Unheimliche. Udstillingen åbner fredag d. 25. juni og vises på Den Frie frem til d. 5. september.

Udstillingen er omfattende og favner små keramiske formater såvel som omsluttende videoinstallationer og enorme malerier. Janaina Tschäpe og Ursula Reuter Christiansen har fulgt hinanden på tværs af kontinenter og livssituationer siden de første gang mødtes i Hamborg i 1990’erne på Hochschule fur Bildende Künste, hvor Reuter Christiansen var professor og Tschäpe hendes elev, men de har aldrig udstillet sammen før. Med udstillingen Das Unheimliche fremhæves et antal fælleselementer, der synliggør valgslægtskabet mellem dem, og åbner for nye perspektiver på begges praksis.

En bevidsthed om historie og arv løber som en understrøm i hver kunstners praksis, og det er også udgangspunktet for valg af tema for og titel på udstillingen, Das Unheimliche. Udstillingen har givet anledning til at trække forbindelseslinjer mellem de to kunstneres værk og praksis og til at granske den enkelte kunstner og samle både ældre værker og nyproduktioner. Således væver udstillingen mellem storslåede udsagn fra den enkelte og værker skabt med den fælles udstilling for øje.

den fr juli21

Tschäpe og Reuter Christiansen har længe været opmærksomme på en gensidig tilgang til materiale og inspiration. Dette ses ikke umiddelbart i deres visuelle udtryk, men i de bagvedliggende strategier, som er udslagsgivende for deres værk. Reuter Christiansen giver et indre følelsesliv plads i koncentrerede kraftudladninger, ofte udtrykt i figurative eller semifigurative fortællinger. I Tschäpes malerier derimod er der ingen figuration at aflæse i selve udtrykket. Figur og landskab er opløst i abstraktioner, der er kendetegnet ved streger af farver og overflader i dynamisk samspil.

Slægtskabet findes på et mere abstrakt plan, hvor interesser og temaer er tæt forbundne af deres fælles baggrund og personlige historie, og lader sig også spore i deres tilgange til det performative og brugen af transformation, der løber som en strøm gennem deres værker. Dette kommer til udtryk i deres tilgang til medier, materialer og skala, såvel som i brugen af deres personlige sfære til almene, kunstneriske udsagn.

Det kulturteoretiske begreb Das Unheimliche er særligt kendt fra Sigmund Freuds bog af samme navn fra 1919, hvori han fremkommer med teorien om det uhyggelige som genkomsten af det velkendte i det uhyggeliges skikkelse. I sin udlægning af begrebet spiller han på den tyske dobbeltbetydning af ordet ”heimlich” der både kan betyde ”hjemlig” og ”hemmelig”. Det er denne indbyggede ambivalens, sammenkoblingen af det fortrolige med det fremmedgjorte, en samtidig tiltrækning og frygt, der har vakt Tschäpe og Reuter Christiansens interesse for at indsætte Das Unheimliche som prisme for udstillingen på Den Frie.

Udstillingen er kurateret af kunstnerne selv, i tæt samarbejde med Julia Rodrigues og Den Frie. Udstillingen er endvidere den til dato største præsentation i Norden af Janaina Tschäpes kunstneriske virke.