Hotel Pro Forma genopsætter publikumssuccesen
AMDUAT. En iltmaskine
1. – 10. juni, 2023 under CPH STAGE
Den Grå Hal, Refshalevej 2, Christiania
Hotel Pro Forma genopsætter sit anmelderroste værk AMDUAT. En iltmaskine, baseret på forfatter Harald Voetmanns værk fra 2018 med samme navn. Forestillingen trak fulde huse på Teater Republique under CPH STAGE i 2021. AMDUAT. En iltmaskine er dette år udvalgt til at være en af CPH STAGEs kuraterede forestillinger og kan nu (gen)opleves under CPH STAGE i Den Grå Hal i juni.
AMDUAT. En iltmaskine er en billedstærk forestilling med nykomponeret live opført musik, ambiente lydlandskaber, videokunst, lys og performance iscenesat på en sjældent set 28 meter lang scene.
Her følger publikum fra side til side forestillingens musiker/DJ, seks dansere iklædt kostumer fra ægyptisk fortid, syge-sengen og en ung dreng.
Fort.llingen folder sig ud på baggrund af fascinerende ægyptiske dyre- og menneskeskikkelser, mens roterende skulpturer fra loftet kaster skygger og stillest.ende apparater på gulvet erindrer om sygehusets væsen. Sengen som fartøj er solens båd og performerne himmelbavianer og pleje-personale.
Som Harald Voetmanns bog er forestillingen en sammensmeltning af fortællingen om en mand, som dør på Holbæk sygehus og den ægyptiske solguds rejse gennem dødsriget om natten.
Amduat betyder ”det der er i underverdenen” og er navnet på den old-egyptiske forståelse af dødsriget.
Musik og lydbilleder komponeres af komponisterne Hari Shankar Kishore, Abdullah Miniawy og Marie Højlund. På scenen skaber Hari Shankar Kishore rytmiske lydfortællinger ved at fusionere elektronisk musik med autentisk nutidig ægyptisk musik af kor, stemmer og lydbilleder fra det ægyptiske gadeliv.
Den rytmiske musik afbrydes og indrammes af ambiente lydlandskaber skabt af komponist og lydkunstner Marie Højlund fra hendes forskning af auditive danske hospitalsmiljøer.
Om at give slip på livet.
Med AMDUAT. En iltmaskine sætter Hotel Pro Forma tematisk fokus på livets grundvilkår og det at give slip på livet, men også på hvordan myter kan have en mildnende effekt på tabuiserede og svære emner. Kirsten Dehlholm siger herom:
Hvis den dødsproces, som beskrives i AMDUAT. En iltmaskine, blev fortalt klinisk og nøgternt, ville den være umådelig barsk og trist. Men netop med Harald Voetmanns sproglige vitalitet og sammenfletningen med egyptisk mytologi og old-egyptisk forståelse af dødsriget, så sker der noget helt fantastisk. Fortællingen fremkalder stærke stem-ningsfulde og billedrige universer og dødsprocessen bliver på den måde samtidigt galgenhumoristisk, absurd, sanselig og nærværende.
PÅ SCENEN
Performere: Bo Madvig, Samuel Traum (2023), Ask Eckardt Amtoft (2021)
Dansere: Joel Fritzon, Simone Wierød, Jon Hoff, Christian Reiter Seibæk, Love Hellgren og Christine Sollie
Musiker, DJ: Hari Shankar Kishore
Instruktion, scenografi: Kirsten Dehlholm, Jon R. Skulberg