den frie okt1

Udstillingen Ghosthouse omdanner Den Frie Udstillingsbygning til et spøgelsestog.

Ghosthouse er både en traditionel udstilling og en immersiv performance.

Der præsenteres værker i alsidige medier: skulpturer, beklædning, kostumer, koncerter, performances, videoværker, installationer.

Alle kredser de om aspekter af illusion eller horror.

Fælles for dem er, at de repræsenterer Das unheimliche, forstået som forskydninger, der omdanner det velkendte til noget uhyggeligt
eller foruroligende.

 Det centrale performative greb i udstillingen omdanner Den Frie til et spøgelsestog – helt bogstaveligt talt. Besøgende placeres i gigantiske hoved-formede skulpturer på hjul af Rikard Thambert (SE). Skulptur-vognene skubbes gennem udstillingen af performere som en del af en tidsbaseret narrativ performance af Aske Høier Olsen (DK). Alle elementer af spøgelsestoget er udformet af inviterede kunstnere og har værkkarakter.

Udstillingen tager udgangspunkt i Walter Benjamins begreb om Phantasmagoria (fantasmagori). Fantasmagori associeres med en tidlig type spøgelsestog eller omsluttende teateropsætning, som med lygter og skygger havde det formål både at skræmme og fryde betalende gæster. Disse opsætninger fandtes ofte i forbindelse med markeder, forretningscentre og i de Parisiske handelspassager, som beskrevet af Benjamin. For Benjamin bliver fantasmagorien et billede på de illusioner og drømmesyn kapitalismen skaber i kommercielle sfærer, som indhyller vareobjekter og giver dem en magisk tiltrækning.

Selvom horrorgenren, og det at skabe noget med henblik på at skræmme og gyse, ofte har været forbeholdt populærkulturen og forlystelsesparker, finder vi i kunsthistorien mange værker, som afsøger selvsamme følelsesregistrer. Måske særligt samtidskunsten efter popkunsten, har været interesseret i at undersøge og udbygge narrativer og tematikker fra populærkulturens frygtindgydende underholdningsmaskiner.

den frie okt2

I underholdningsindustriens behandling af horrorgenren blandes frygt og fryd. Det er ikke til at vide om et hvin udløst af en horrorfilm eller et spøgelsestog i tivoli er udtrykt i lyst eller rædsel. Denne afhængighedsskabende blandingsfølelse gør, at vi vil betale gode penge for at blive skræmt fra vid og sans. Denne udstilling ønsker at undersøge denne dobbelte karakter af fryd og frygt i det skræmmende og ubestemmelige. Ghosthouse bringer værker sammen med en foruroligende tilstedeværelse, og sætter dem på spidsen i en dramatisk iscenesættelse med lys, røgmaskiner og et performativt narrativ. Udstillingens horroraspekter iscenesætter den grundlæggende illusoriske natur og unheimliche karakter af kunstens væsen.

Udstillende kunstnere:
DIS (US), Wilhelm Freddie (DK), Esben Weile Kjær (DK), Adam Christensen (UK), Rolf Nowotny (DK), Rikard Thambert (SE), Vaquera (US), Dorota Gawęda (PL) & Egl? Kulbokait? (LT), Vitaly Bezpalov (RU), Wendy Jim (AT), Mette Hammer Juhl (DK) & Ruth Angel Edwards (UK), Aske Høier Olsen (DK), Roman Ole (DE)

Ghosthouse er kurateret af Anna Weile Kjær.