jeanne floe feb20

 Foto: Henrik Ploug

Jeanne Fløe
Aut. cand. psyk specialist i klinisk psykologi og sundhedspsykologi

Kære læsere. Her midt i februars mørke og grå triste fremtoning, kunne mit bedte råd til dig måske have været at lukke øjnene og lukke ned for alle sanser, til det da for pokker bare snart kan blive forår. Jeg vil imidlertid gøre det stik modsatte. Jeg vil gerne invitere dig til at åbne dine sanser og være til stede i nuet.


Barnet lever i nuet. Når vi bliver ældre udvikler vores hjerne evnen til at tænke frem i tid og tilbage i tid. Det er en vigtig evne, for det er det, der gør det muligt for os at lære af fortiden og sætte planer for fremtiden. Bagsiden af medaljen er, at vi kan risikere at hænge fast i fortiden og lade os trække ned af ting, der er sket, eller vi bekymrer os overdrevent om tiden, der skal komme.
Og i mellemtiden går vi så glip af nuet. Og for at man kan opnå glæde, så forudsætter det, at man er fuldt tilstede. Prøv når du er igennem dette indlæg at bruge et øjeblik på at øve dig i at være i kontakt med nuet. At være fuldt til stede.
Jeg vil invitere dig til at lave en lille øvelse. Sørg for at du sidder behageligt. Tryk dine fødder ned mod gulvet og mærk gulvet under dig. Læg mærke til hvordan du sidder. Se dig omkring i rummet og læg mærke til, hvad du kan se. Læg mærke til hvad du kan høre og læg mærke til, hvad du kan smage i din mund.
Luk øjnene og ret din opmærksomhed mod dit åndedræt- en helt naturlig proces der foregår helt af sig selv. Tag nu et par dybe indåndinger og mærk, hvordan lungerne straks fyldes af luft, når du har presset alt luften ud. Måske din bevidsthed forsøger at lokke dig et andet sted hen, men prøv at forblive her tilstede. Læg mærke til, hvad der sker lige her og nu.
Når du om lidt skal have din eftermiddags kaffe med sødt, så læg mærke til smagen af chokolade i din mund. Når du kommer hjem, så læg mærke til duften af din mand. Læg mærke til krammet fra dit barn. Ved aftenbordet så læg mærke til smagen af veltilberedt mad. Når du sidder i sofaen efter middagen så læg mærke til varmen fra din elskedes hånd. Lyden af dit barn der sover og trækker vejret.
Jeg vil gerne minde dig om, hvor meget rigere livet er, når vi er bevidst nærværende. Og det behøver ikke være lange meditative øvelser, som du alligevel ikke kan finde plads til i en travl hverdag. Men sæt engang imellem tempoet lidt ned. Nyd den kop kaffe, det ene glas vin, duften, smagen, berøringen.

Jeanne Fløe

aut. cand. psyk specialist i klinisk psykologi og sundhedspsykologi med klinik i Sfinxen Drechselsgade 12 7.th 2300 København S
www.jeanneomfamilieliv.dk