EVENTYRDRONNINGEN SÆRUDSTILLING PÅ BELETAGEN I CHRISTIAN VIII’S PALÆ PÅ AMALIENBORG 27. SEPTEMBER 2018 – 19. MAJ 2019
dronningen
Foto: Kamilla Bryndum
Amalienborgsmuseet udfolder Hendes Majestæt Dronningens sceniske univers. Til udstillingen har Dronningen været med til at udvælge en række af sine egne kostumer og scenografier til nogle af vores mest elskede eventyr, som Kongernes Samling præsenterer i Christian VIII’s Palæs store sale.Lige fra barndomsårene har eventyrenes billedside haft stor betydning for Dronningen. Et af Majestætens barndomsminder er den eventyrlige verden,

der åbnede sig, når der blev læst højt fra børnebøger i barndomshjemmet. Illustrationerne i bøgerne samt talrige ture i balletten, udklædningstraditioner i familien og interiøret på de kongelige slotte har alt sammen været med til at inspirere Dronningen i det kunstneriske arbejde med scenografier og kostumedesigns.
kostumer dronningen

I særudstillingen ”Eventyrdronningen” på Amalienborgsmuseet har Dronningens været med til at udvælge kostumer og scenografier til en udstilling, der belyser flere sider af Majestætens kunstneriske virke. I Christian VIII’s Palæs mange sale udfoldes Dronningens sceniske univers, og det første stop for de besøgende er i rummet Inspiration, hvor der sættes fokus på de visuelle kilder, der gennem livet har inspireret Dronningens arbejde med scenografier. Herefter fortsætter vandringen til rummet Udklædning, der gennem fotos fra det private album belyser den kongelige families tradition for at klæde sig ud. Her kan den besøgende opleve højdepunkter fra Dronningens barndom, med talrige udklædninger til hverdag og fest.

I de tre næste sale præsenteres et udvalg af kostumer i scenografier sammensat af Dronningens découpager. Her spadserer man gennem Den magiske skov, befolket med en festlig blanding af figurer fra Tommelise,FyrtøjetNøddeknækkeren og Askepot, og lukkes derefter gennem slotsporten til et festligt, lidt anarkistisk Taffel på slottet med kig ind i Det dystre. Turen slutter i Kreativitet, hvor scenografens arbejdsbord og atelier er genskabt.
tegninger dronningen
For Dronningen er torsdagen et privat frirum, og dagen er gennem mange år fast reserveret til maleundervisning eller anden kreativitet. Siden 1980’erne har Dronningen arbejdet med professionel scenografi, og det er siden blevet til mange opsætninger for Det Kongelige Teater og Pantomimeteateret. Hos sidstnævnte fandt Dronningen sin rette sceniske hylde, og det charmerende teater synes skabt til Dronningens kulørte, finurlige fantasi og ægte eventyrglæde. Om arbejdet med scenografier har Dronningen selv udtalt ”Det er en del af spændingen for mig, at jeg vover mig ud på den tynde is uden at vide, om den bærer, og det er nok ganske sundt en gang imellem at havne i sådanne situationer, hvor man ikke kan køre på rutinen”. 

Udstillingen er lavet i samarbejde med Kongehusets kurator Elisabeth von Buchwald og designer Shane Brox, og i forbindelse med udstillingen fortæller Elisabeth von Buchwald, at ”udstillingen er et forsøg på at lade den besøgende få et lidt dybere indblik i den kreative del af Dronningens hjerne”. Kuratoren har med Dronningens tilladelse blandet kostumerne og viser dem tematisk mere frit i helt nye omgivelser.Det er Shane Brox, der står bag udstillingsdesignet, hvor han har svunget sin kreative tryllestav og tilført det hele lidt ny magi, så de gyldne sale er for en stund transformeret til ægte eventyrlandskaber i Dronningens rabalderfarver. Besøgende kan også helt i Dronningens ånd selv slippe fantasien fri og prøve kræfter med den teknik at folde papirhatte efter Dronningens design og dermed tage et stykke af eventyret med hjem.